onsdag 14 oktober 2009

Onsdag 14/10

Hallå där.

Först lite bilder på elevernas arbeten.








Kerstin undrar: Vilka frågar har eleverna kring arbetet?
Den mest återkommande frågan är nog " Hur ska jag bygga? Det jag har gjort när jag får den frågan är att gå fram till materialområdet med eleven (se nedan)


Min tanke är att de själva ska komma på hur och med vad de ska bygga sina saker. Jag hade lätt kunnat göra en lista med vilket material de ska använda. Men jag vill att de ska änvanda sin egen fanatsi och nyttja deras egen kreativa sida. Jag ber dem kolla igenom vilket material som erbjuds och om jag känner att de behöver "en spark i baken" för att komma igång ger jag eleverna småtips. Jag har märkt att flertalet elever faktiskt inte behöver tips.

En annan fråga som ofta återkommer är: Är det är bra Jonas?
Jag säger då att det är bra och ger dem positiv konstruktiv kritik för att sedan följa upp med vad de kan tänka på för att göra det ännu bättre. Även till elever som kanske inte kommit så långt i processen försöker jag ge positiv feedback för att de ska ha kvar lusten till att fortsätta.

Nu kanske detta låter som om det bara är guld och gröna skogar. Självklart stöter jag på svårigheter. Jag upplever det så som att det blir lite smått kaotiskt ibland, men som en lärare sa " Det är ett kreativt kaos, och det är härligt att se".
Det stannar verkligen vid smått kaotisk och jag upplever detta som hanterbart.

1 kommentar:

  1. Kreativt kaos är härligt! Det gäller verkligen att behärska sig när eleverna vill ha hjälp. Du verkar mycket medveten om det.
    Verkligen fina bilder!
    Kerstin

    SvaraRadera