Ja tiden går verkligen fort när man ständigt har något att göra. Eleverna har nu kommit en bra bit i sitt arbete. Många är nästan färdiga med skrivandet färdigt och en del har börjat rita sitt rum. De fick instruktioner om hur de ska föreställa sig rummet. Jag upprepar gång på gång att "samtidigt som de skriver ska de försöka visualisera sig rummet. De ska även prova sig fram i målandet genom att skissa sitt rum. Skissen gör att de kan träna på skalor, samt kan prova placera ut saker i rummet och se vad som får plats.
Här kommer ett par skisser:

Vissa har även börjat med kartongarbetet. Bilden nedan är fortsättningen på skissen ovan.
Av de 36 elever jag har är det självklart att alla har olika behov och är bra på olika saker. Jag har lagt fokus på att lyfta fram de elever som är väldigt bra på att måla och bygga. De som är bra på att skriva ställer jag högre krav på vad gäller textmängd, stavning, meningsbyggnad etc. Jag har märkt att nästan alla elever tycker att det är roligt och lusten att vilja måla eller bygga finns där. Weissenrieders nio funktioner för skapandet finns med mig i bakgrunden då jag ser hur eleverna arbetar. Eftersom deras arbete är ganska fritt tränar de på att skapa sina egna gränser och lyssna på sin inre dialog. En elevs inre dialog är egentligen viktig i vilket arbete som helst men jag har medvetet sagt till dem att de ska göra det som de tycker att de mest behöver göra. Vissa elever har svårt för att bestämma det viktigaste men självklart hjälper jag dem att komma fram till vad de behöver göra. Det viktiga är att de får chansen att tänka efter och försöka lyssna på sin inre dialog.
Något som jag tycker är väldigt kul att se är att de hjälper varandra med teckningarna och det uppmuntras av mig eftersom det lyfter fram de elever som är duktiga på exempelvis målning samtidigt som relationer skapas och deras kommunikativa förmåga utvecklas.
Vet inte om jag nämnt detta men jag känner att utvecklas mycket positivt då jag kommer ha alla lektioner under hela perioden. Kan berätta mer om detta senare.
Mer bilder kommer förhoppningsvis snart.
.
I´m impressed, yes...
SvaraRaderaHej Jonas!
SvaraRadera36 elever och alla med modeller... Jag kan föreställa mig hur klassrummet ser ut. Tack för jättefina bilder. Bra att du utmanar eleverna att kämpa med det de har svårt för.
Vilka frågor har eleverna kring arbetet?
Hälsningar
Kerstin